koffer-kwijt.jpg

Koffer kwijt op de luchthaven? Zo krijg je vergoeding van je kosten!

Bagage vertraagd? Vergoeding van je kosten regel je zo!

Gepubliceerd op 24 april 2018

Na weken van voorbereiding, voorpret en inpakken van je bagage is het eindelijk zo ver, de vakantie gaat beginnen! Op het moment dat je het vliegtuig uitstapt voel je dat het goed zit, de zon schijnt en je voelt direct dat de temperatuur een stuk hoger ligt dan in Nederland. Snel de koffer ophalen, inchecken in het hotel en door naar het zwembad. Maar dan.. Jouw koffer verschijnt maar niet op de bagageband terwijl alle medepassagiers uit het vliegtuig al lang en breed vertrokken zijn. Dit is niet de start van de vakantie die je verwacht had. Direct schieten er allemaal vragen door je hoofd. Maar geen paniek, we leggen je graag uit wat je in deze situatie moet doen zodat je alsnog z.s.m. van je verdiende vakantie kunt gaan genieten.

Stap 1: melding maken door invullen PIR-formulier
Wanneer jouw bagage niet op de bagageband verschijnt dan is het allereerst van belang om hiervan melding te maken. Dit gebeurd aan de hand van een PIR-formulier. Deze kun je vinden bij de lost and found balie op de luchthaven. Met het PIR-formulier geef je bij de luchtvaartmaatschappij aan dat je koffer er niet is. Dit is tevens het teken voor de luchtvaartmaatschappij om opzoek te gaan naar jouw koffer. Nadat je de melding gemaakt hebt krijg je hiervan een bewijs, wanneer je deze niet krijgt is het belangrijk om hier naar te vragen. Dit bewijs heb je nodig om jouw extra gemaakte kosten terug te kunnen vragen bij de luchtvaartmaatschappij.

Het Verdrag van Montreal 
Op het moment dat je het PIR-formulier ingevuld hebt, kan jouw vakantie gewoon beginnen. Je mag namelijk noodzakelijke artikelen meteen aanschaffen (zoals ondergoed of toiletartikelen). De luchtvaartmaatschappij is verplicht deze gemaakte kosten weer te vergoeden. Deze regels zijn binnen Europa vastgelegd in Verordening 889/2002 en buiten Europa zijn deze vastgelegd in het Verdrag van Montreal. Hierin staat dat de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor het op tijd afleveren van jouw bagage. Wanneer dit niet het geval is dan mag jij dus noodzakelijke artikelen aanschaffen.

Wat is de vergoeding per kilo bagage?
Welke kosten vallen allemaal onder extra gemaakte kosten? De Verordening of het Verdrag spreekt niet over een vaste vergoeding voor de vertraagde bagage. Het gaat om noodzakelijke kosten die je hebt moeten maken omdat jouw koffer vertraagd of niet aangekomen is. Op het moment dat jij een zonvakantie hebt geboekt zijn de spullen die jij nodig hebt anders dan wanneer jij  op wintersport gaat. Wanneer je echt grote uitgaven moet doen dan adviseren wij om deze te huren in plaats van te kopen, denk hierbij aan een surfplank, mountainbike of snowboard.

Voorbeeld: ‘’Je hebt vliegtickets naar Curaçao geboekt, om heerlijk een volle week van de zon te genieten. Bij aankomst blijkt jouw koffer nog in Amsterdam te staan. Je krijg te horen dat jouw koffer de volgende dag meekomt met een andere vlucht. In dit geval mag jij een setje kleding, zwemspullen en toiletartikelen aanschaffen.‘’

Laat je digitale reisassistent het werk doen
Lijkt zo'n verzoek om vergoeding van kosten indienen je toch best veel gedoe? Als je zorgt dat je de gratis Miss Casey app download voor je vertrek dan heb je in geval van calamiteiten altijd je persoonlijke reisassistent bij je . Via de Miss Casey app (maar ook gewoon via internet op  de Miss Casey website) kan je razendsnel alles afwikkelen. In je app krijg je een online dossier waarin je alle communicatie met de luchtvaartmaatschappij kunt volgen. Voor deze service betaal je een fee van 25% van het totaal door de luchtvaartmaatschappij te vergoeden bedrag, deze kosten worden alleen in rekening gebracht op het moment dat jouw claim ook echt succesvol wordt afgehandeld.

Beoordeel:

Meer nieuwsartikelen